Az alpolgármester bírálja a kerületi nagyberuházásokat Óbudán

2025.10.10 - 11:14

Forrás: Facebook/Biggeorge Property

 

Óbuda–Békásmegyeren éles vita bontakozott ki a Bogdáni út térségére tervezett lakónegyed körül. Zábó Attila alpolgármester szerint a döntések nem elég átláthatók és eltérnek a korábbi ígéretektől, miközben a beruházó közösségi vállalásokat ígér, a helyiek pedig zsúfoltságtól tartanak. A testület szeptemberben megvonta Zábó jogköreit, a projekt sorsa pedig további egyeztetéseken dőlhet el.

 

Erős hangvételű levelet küldött képviselőtársainak Zábó Attila, Óbuda–Békásmegyer alpolgármestere a kerületben tervezett nagyberuházások miatt. A Demokratikus Koalíció (DK) politikusa szerint a napirendre vett építésszabályozási döntések ellentétesek a választási ígéretekkel, a szerinte általa megakasztott vagy megakasztani kívánt fejlesztések összértéke pedig meghaladja a 400 milliárd forintot. Levelében azt is rögzítette: „nem szándékozom öngyilkosságot elkövetni”, miközben attól tart, hogy „a kerület lakossága akkor fog értesülni a projektekről, amikor már késő lesz” a megvitatásukra.

 

A vita középpontjában a Bogdáni út–Szentendrei út térségére tervezett, több mint ezeregyszáz lakásos, toronyházakat is tartalmazó lakónegyed áll, amelyet a Biggeorge-cégcsoport fejleszt. A projektet a beruházó áprilisban a III. kerületi képviselőknek is bemutatta, a helyszín a volt harisnyagyár környéke a Bogdáni és a Szentendrei út találkozásánál.

 

Független sajtóhírek szerint 1300–1400 lakás épülhet, a tervek egyes változatai 65 méteres, akár 19 emeletes épületekkel számolnak.

 

A kerületi és a fővárosi egyeztetések az ősz folyamán felpörögtek. A Fővárosi Közgyűlés szeptember végén támogatta a terület funkcióváltását, ami közelebb viszi a projekt következő fázisát.

 

A beruházó vállalásai között szerepel egy új, közcélú park, valamint egy gyalogoshíd megépítése is. A csomag értéke a sajtóban megjelent beszámolók szerint meghaladja a 4 milliárd forintot (ebből 130 bérlakást adna át a fővárosnak, a kerület pedig 1,2 milliárdot kapna szociális bérlakásokra).

Hirdetés

 

 

A főváros külön lakossági fórumot is hirdetett a Waterfront City II. néven futó fejlesztés településszerkezeti és szabályzati módosításaihoz kapcsolódóan.

 

Zábó Attila levelében az átláthatóság hiányát is kifogásolta, miután – állítása szerint – Kiss László polgármester négyszemközti egyeztetést folytatott Nagygyörgy Tibor vállalkozóval. A beruházó a HVG megkeresésére – szó szerint közölt válaszában – azt írta, hogy a rövid találkozón a polgármester a testületi megosztottságra hivatkozva rugalmasságot kért, ugyanakkor „semmilyen személyes anyagi előnyt nem kért, és nem is utalt ilyenre”. A cég szerinte törvényesen működik, a projekthez pedig a tárgyalások során további szigorú önkormányzati elvárások kapcsolódtak (például kötbéres határidő a gyaloghídra, 200 férőhelyes nyilvános mélygarázs, zöldsávok fenntartása, elsőbbségi vásárlási jog).

 

„Az egyik tárgyalási forduló lezárása után, amely során a kerület képviselőivel a TRSZ feltételeiről egyeztettünk, és a korábban tárgyalt 1 milliárd forintos hozzájárulást további 200 millió forinttal alkudta fel a tárgyaló bizottság, ezen belül is kifejezetten Kiss László polgármester úr, valóban behívott az irodájába egy rövid egyeztetésre, és valóban nagyon meg is lepődtem ezen, hisz a tárgyalások addig folyamatosan több résztvevővel folytak.

 

A rövid ismerkedő, udvariassági kör után – korábban sosem találkoztunk, ez a tárgyalási forduló volt az első olyan egyeztetés, amelyen ő is személyesen részt vett – polgármester úr azt mondta el nekem, hogy ő személy szerint elfogadhatónak tartja a projektünket és jónak érzi az addigra körülbelül már 8 körben tárgyalt TRSZ-feltételeket, de szeretné azt kérni tőlem, hogy a további részletekben, szerződési biztosítékokban is legyünk rugalmasak, mert a képviselő-testület megosztott a kérdésben, és a saját frakciójában is vannak olyanok, akik őt támadják, és nem tudja, hogy ők mit és hogyan fognak az üggyel kapcsolatban lépni. Mindemellett elmondta azt is, hogy ezek miatt, amellett, hogy ő jóhiszeműen tárgyal velünk, nem tudja garantálni részünkre, hogy a képviselő-testület végül támogatni fogja a javaslatot. A beszélgetés összesen körülbelül 10 percig tartott.

 

Miután az aznapi tárgyalási kör lezárult, távoztunk a polgármesteri hivatalból kollégámmal együtt, nem polgármester úrral, hanem külön.

 

Bár a levél nyilván ezt akarja sugallni, polgármester úr az egyeztetés során semmilyen személyes anyagi előnyt nem kért, és nem is utalt ilyenre semmilyen formában. Cégünk az etikus és jogszerű működésére kiemelten figyel és törvényesen működik. Ha ilyen kérés kerülne felénk bármikor megfogalmazásra, akkor azt a leghatározottabban visszautasítanám és a megfelelő jogi lépéseket megtenném.

 

Ezt követően a további tárgyalási fordulók során polgármester úr, illetve a tárgyaló delegáció tagjai további szigorú elvárásokat is megfogalmaztak, például a szerződések biztosítékaként a gyalogos híd megépítésének határideje és az ehhez kapcsolódó kötbér tekintetében, 200 férőhelyes nyilvános mélygarázs kialakítását kérték, amelyben a kerületi lakosok 20 százalék kedvezménnyel bérelhetnek parkolót, a zöld sávokban kialakított fák gondozási költségeinek átvállalását kérték 5 évig, elsőbbségi vásárlási jogot biztosító megállapodást kértek az önkormányzat részére a telek, vagy abból kiszabályozott telkek értékesítése esetén.

 

Felháborítónak tartom, hogy Zábó alpolgármester úr a belső politikai ellentéteik miatt olyan kommunikációt folytat, amely alkalmas lehet a cégünk és személy szerint az én 34 év alatt szorgalmas munkával és nagy odafigyeléssel felépített és foltmentes reputációm besározására.”

 

A konfliktust az is élezi, hogy Kiss László korábban a „megtelt Óbuda” üzenettel kampányolt, miközben most – a cikkünk alapjául szolgáló levél szerint – több, nagy volumenű lakófejlesztés halad előre. A szeptember végi szavazásról beszámoló tudósítások megjegyzik: a DK-n belül is voltak fenntartások a 1400 lakásos projekt kapcsán.

 

A kerületben időközben a civil tiltakozás is szerveződik. A bírálók a zsúfoltságot, a magasházas beépítést és a komolyabb kereskedelmi-szolgáltatási funkciók hiányát emelik ki. A fővárosi és kerületi dokumentumok alapján ugyanakkor a fejlesztés barnamezős területet érint, és – a vállalások teljesítése esetén – közösségi infrastrukturális elemekkel (park, gyaloghíd, bérlakások) is bővülne a környék.

 

A történet politikai vetületét erősíti, hogy a DK-s vezetésű III. kerületi testület belső vitáktól kísérve döntött a következő lépésekről, miközben Kiss László polgármester személye is jogi-eljárási ügyek kereszttüzében állt az elmúlt egy évben. (Kisst 2024 augusztusában vették őrizetbe korrupciós gyanúval, majd 2025 májusában szabadlábra helyezték; az eljárás folytatásáról több szerkesztőség is beszámolt.)

 

A fejlesztés sorsa a következő hónapok egyeztetésein dőlhet el. A fővárosi hirdetmény szerint a nyilvános tájékoztatás és a társadalmi vita újabb állomása a lakossági fórum, ahol a helyiek közvetlenül tehetnek fel kérdéseket és jelezhetik észrevételeiket.

Hajrá Magyarország Hajrá Magyarok Kft.