Vizsgálat indult Karácsony Gergely prémiumkifizetései ügyében

2025.10.14 - 08:17

Forrás: Facebook/Budapest Brand Nonprofit Zrt

 

A Budapest Brand működését vizsgáló bizottság több kifogásolható döntést is feltárt, köztük a prémiumkifizetések visszamenőleges meghatározását. A testület elnöke, Gál József szerint Karácsony Gergely főpolgármester jutalmazási gyakorlata további vizsgálatot igényel. A jelentés részletes eredményeit a jövő héten hozzák nyilvánosságra.

 

A Budapest Brand működését átvilágító eseti vizsgálóbizottság több visszaélést is feltárt, amelyek miatt a testület elnöke, Gál József kezdeményezi Karácsony Gergely főpolgármester prémiumkifizetési gyakorlatának kivizsgálását. A vizsgálat szerint a főpolgármester a bónuszokhoz szükséges célokat visszamenőleg határozta meg, ráadásul a vezetők akkor is prémiumot kaptak, ha az üzleti tervet nem teljesítették.

 

Visszamenőleg megállapított célok, teljesített prémiumok

 

Gál József, a Podmaniczky Mozgalom képviselője és a bizottság vezetője a Magyar Hangnak elmondta: az ellenőrzés során 140 ügyet vizsgáltak meg szúrópróbaszerűen, de a legkomolyabb problémát a főpolgármester prémiumrendszere jelentette. A javadalmazási szabályzat értelmében a vezetők legfeljebb az éves alapbérük 40 százalékát kaphatják meg prémiumként, ha előre meghatározott célokat teljesítenek. A vizsgálat azonban azt állapította meg, hogy a célokat csak év végén határozták meg, ami akár a Munka törvénykönyvébe is ütközhet.

 

A dokumentum szerint Faix Csaba, a Budapest Brand korábbi vezérigazgatója 2021 és 2023 között több mint 20 millió forint prémiumot kapott, helyettese, Bakó Ágnes pedig hasonló összeget, annak ellenére, hogy a cég nem érte el a tervezett eredményeket. Gál szerint ez a gyakorlat demotiváló a dolgozók számára, és felveti a szabálytalan kifizetés gyanúját. A bizottsági elnök ezért javasolni fogja a Fővárosi Közgyűlésnek, hogy vizsgálják ki Karácsony Gergely prémiumkifizetési gyakorlatát, valamint ne folyósítsanak prémiumot 2024-re Faixnak és korábbi helyettesének.

 

Kiemelt kiadások és vitatott kommunikációs kampány

 

A bizottság vizsgálata kitért a Budapest Brand gazdálkodására is. Az adatok szerint 2020 és 2024 között 35 millió forintot költöttek a vezetők autóhasználatára, míg parkolásra egyetlen év alatt 3,3 millió forintot fizettek. A vállalat két parkolóhelyet bérelt a Kempinski luxusszálloda garázsában, havi 120–125 ezer forintért.

 

„Tudom, hogy nem milliárdokról van szó, de bicskanyitogató, hogy csődközelben ilyen kiadásokat engedtek meg maguknak. Ez jól mutatja a hozzáállást a közpénzhez” – fogalmazott Gál József.

 

A vizsgálóbizottság azt is kifogásolta, hogy a cég 71,5 millió forintos Egészséges Budapest szűrőbuszprogramja – amelyből 17 millió forintot reklámra fordítottak – hasonló arculattal és üzenettel futott, mint Karácsony Gergely tavalyi kampánya. A program és a kampány időben is egybeesett: mindkettő 2024 áprilisa és júniusa között zajlott.

 

Szigorúbb felügyeletet és átláthatóságot sürgetnek

 

Gál szerint elengedhetetlen, hogy a fővárosi tulajdonú cégek kommunikációs költései átláthatóbbak legyenek, különösen választási időszakban. Javaslata szerint csak indokolt, közérdekű esetben lehessen ilyen célokra közpénzt fordítani.

 

A bizottsági elnök egy nyilvános online adatbázis létrehozását is szorgalmazza, amelyben bárki megtekinthetné, milyen kommunikációs tevékenységeket és milyen összegben végeznek a fővárosi vállalatok.

 

A Budapest Brand működését feltáró vizsgálóbizottság teljes jelentését hétfőn hozzák nyilvánosságra.

Hirdetés

 

Hajrá Magyarország Hajrá Magyarok Kft.