Az EU egységesíti a jogosítványszabályokat és a próbaidőt
2025.10.21 - 19:31
Forrás: monkeybusinessimages/GettyImages
Az Európai Parlament jóváhagyta a jogosítványokra vonatkozó új uniós szabályokat, amelyek a közlekedésbiztonság növelését célozzák. A változások érintik a vizsgakövetelményeket, a próbaidőt és a digitális jogosítvány bevezetését is. A tagállamoknak egy évük lesz a módosítások alkalmazására.
Az Európai Parlament kedden hivatalosan is elfogadta a vezetői engedélyek uniós szintű reformját, amely több ponton is átalakítja a járművezető-képzést, a vizsgakövetelményeket és a jogosítványok érvényességét. A cél a közlekedésbiztonság növelése és a tagállamok közötti szabályozás egységesítése.
Új témák a vezetői vizsgán
Az Európai Parlament közleménye szerint a jövőben a jogosítvány megszerzéséhez szükséges vizsga olyan, eddig kevésbé hangsúlyos területekkel is bővül, mint a holttér veszélyei, a vezetéstámogató rendszerek használata, az ajtók biztonságos nyitása vagy a mobiltelefon-használat okozta figyelemelterelés.
Az új képzési irányelvek kiemelten kezelik majd a gyalogosok, kerékpárosok, gyermekek és más, sérülékeny úthasználók biztonságát is. A személyautókra vonatkozó orvosi alkalmassági igazolás érvényességi ideje általánosan 15 év lesz, de azokban az országokban – például Magyarországon –, ahol a jogosítvány egyben személyazonosító okmányként is szolgál, ez tíz évre csökkenhet.
Két évig tartó próbaidő a kezdő vezetőknek
Az új irányelv egységesíti a kezdő járművezetőkre vonatkozó szabályokat: az EU egész területén legalább kétéves próbaidőt vezetnek be. Ebben az időszakban szigorúbb büntetésekre számíthatnak azok, akik például alkohol vagy kábítószer hatása alatt vezetnek, illetve nem használják a biztonsági övet vagy a gyermekbiztonsági eszközöket.
A jogszabály lehetőséget ad arra is, hogy 17 évesek B kategóriás jogosítványt szerezzenek, de 18 éves korukig csak tapasztalt járművezető mellett vezethetnek.
Digitális jogosítvány: előtérben, de nem kizárólagosan
A reform egyik újítása, hogy az első jogosítvány kiadása vagy megújítása előtt kötelező lesz az orvosi alkalmassági vizsgálat, amely a látás- és szív-érrendszeri állapotot is érinti. A tagállamok ugyanakkor eldönthetik, hogy ezt személyes vizsgálattal vagy önértékelési űrlappal végzik.
Az unió célja, hogy hosszabb távon a digitális, mobiltelefonon elérhető jogosítvány váljon az alapértelmezett formává, de a járművezetők továbbra is kérhetnek fizikai plasztikkártyát.
Szorosabb együttműködés a tagállamok között
A módosítás értelmében a jogosítvány visszavonásáról, felfüggesztéséről vagy korlátozásáról szóló döntéseket a jövőben automatikusan megosztják az érintett tagállamok között. A nemzeti hatóságoknak gyorsan és egységesen kell reagálniuk a súlyos közlekedési szabályszegésekre, így csökken annak az esélye, hogy valaki egy másik országban következmények nélkül folytathassa a vezetést.
Még évekre van a gyakorlati bevezetés
A reformról még márciusban született politikai megállapodás az Európai Parlament és a tagállamok között. A szabályok a hivatalos kihirdetést követő 20. napon lépnek hatályba, de mivel irányelvről van szó, a tagállamoknak saját jogrendjükbe is be kell illeszteniük azokat. A nemzeti hatóságoknak további egy év áll rendelkezésükre a végrehajtás előkészítésére.
Hirdetés
