Súlyos hiányosságok – Vajon mi vezetett a lisszaboni felvonó katasztrófájához?

2025.10.21 - 16:59

Forrás: Zed Jameson/Anadolu via Getty Images

 

Szeptember 3-án kisiklott a lisszaboni Elevador da Glória, a tragédiában tizenhat ember vesztette életét. A frissen közzétett előzetes jelentés hibás, engedély nélküli vontatókábelről és hiányos karbantartásról számol be, miközben a fékrendszer áramtalanítás utáni működésképtelensége is közrejátszott. A politikai felelősséget a városvezetés elismerte, a végső jelentés jövőre várható.

 

Szeptember 3-án kisiklott Lisszabon ikonikus siklója, az Elevador da Glória. A portugál főváros egyik legsúlyosabb közlekedési katasztrófájában 16 ember meghalt, többen megsérültek. A baleset az Avenida da Liberdade közelében történt, amikor az egyik kocsi kisiklott és épületnek csapódott. A hatóságok által most nyilvánosságra hozott előzetes jelentés súlyos technikai és karbantartási hiányosságokat azonosított.

 

A portugál balesetvizsgáló hivatal (GPIAAF) megállapította: az ikerkocsikat összekötő acél vontatókábel nem felelt meg a személyszállítási előírásoknak, és nem a gyártói előírások szerint szerelték be; mindössze nagyjából egy éve volt üzemben. A dokumentum szerint amikor a kábel elszakadt, a biztonsági rendszer áramtalanított, így a pneumatikus fék használhatatlanná vált, a kézifék pedig nem tudta megállítani a járművet. A vizsgálat öt helyen talált hiányos, alkalmazhatatlan vagy elavult karbantartási előírásokat; a végső jelentést jövőre teszik közzé.

Hirdetés

 

Nem ez volt az első incidens a vonalon: 2018-ban is történt kisiklás, akkor nem sérült meg senki. A közszolgáltató Carris a karbantartás kiszervezését 2007 óta alkalmazza; a tenderrel és a korábbi hibákkal kapcsolatos dokumentumok a baleset után ismét napirendre kerültek.

 

A tragédia politikai visszhangot is kiváltott. Carlos Moedas, Lisszabon polgármestere elismerte a városvezetés politikai felelősségét, ugyanakkor közölte: csak akkor mond le, ha bizonyítható az önhibája. Marcelo Rebelo de Sousa államfő úgy fogalmazott: aki közhivatalt visel, „politikai értelemben” felelős, de szerinte a lemondásról nincs értelme beszélni.

 

A baleset körülményeiről a brit sajtó – köztük a Sky News – elsőként számolt be; a GPIAAF előzetes megállapításai a kábel szakadását jelölik meg kulcstényezőként. A vizsgálat továbbra is tart, felelősséget az előzetes dokumentum nem állapít meg.

Hajrá Magyarország Hajrá Magyarok Kft.