A 2010 előtti autók tulajai most olcsóbban válthatnak kgfb-t

2025.11.04 - 10:27

Forrás: Horacio Villalobos#Corbis/Corbis via Getty Images

 

Elrajtolt az év végi kgfb-kampány, amely elsősorban a 2010 előtt forgalomba helyezett autók tulajdonosait érinti. A novemberben kötött szerződések átlagosan kedvezőbb díjakat hoznak, különösen az idősebb járműveknél és a magas bónuszfokozatú sofőröknél, így a váltás most érezhető megtakarítást jelenthet.

 

Elrajtolt az idei év végi kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási (kgfb) kampány. Az érintettek köre a 2010 előtt forgalomba helyezett autók tulajdonosai és üzembentartói, összesen mintegy 750 ezer jármű, ebből nagyjából 400 ezer személyautó tartozik ide a Netrisk összegzése szerint. A tapasztalatok alapján novemberben az újonnan kötött kgfb-szerződések átlagdíja jellemzően alacsonyabb, részben azért, mert ilyenkor sok, idősebb – így alacsonyabb értékű – autó kerül biztosítóváltásra, és a váltók között magasabb a balesetmentes (magas bonus-malus fokozatú) sofőrök aránya.

 

Az idei kampány különlegessége, hogy az elmúlt hónapokban a személyautók kgfb-átlagdíja enyhén mérséklődött a piaci közvetítő adatai szerint. Januártól szeptember közepéig a Netrisknél megkötött szerződések átlagdíja 54 700 forint volt, ami kb. 3 százalékos csökkenés az egy évvel korábbi értékhez képest – jelezte Besnyő Márton, a Netrisk Csoport regionális ügyvezetője.

 

Támpontot adnak a múlt évi számok is: 2024 novemberében a kampány végéhez közeledve 33 ezer forint körül alakult az újonnan kötött szerződések átlagdíja a Netrisknél. Ez jól mutatja, hogy az év utolsó két hónapjában – a váltási hullámban – jellemzően a teljes éves piaci átlagnál alacsonyabb díjak érhetők el.

 

A hivatalos jegybanki statisztika (MNB kgfb-index) ugyanakkor egy korábbi időpontra, 2024 harmadik negyedévére 58 ezer forintos átlagos éves állománydíjat jelzett a normál használatú személyautók körében. Ez azt mutatja, hogy a teljes állomány átlagdíja magasabb, mint a kampányban, kedvező feltételekkel megköthető új szerződéseké.

Hirdetés

 

A bonus-malus besorolás továbbra is döntő: a balesetmentes múltért adott kedvezmények és a károkozókra terhelt pótdíjak miatt ugyanazon autóra is többszörös díjkülönbség adódhat a skála két végpontja között. A rendszer lényege, hogy a jó vezetői előéletet díjengedmény, a kárbejelentést pedig pótdíj követi.

 

A váltás kézzelfogható megtakarítást hozhat. A tavalyi kampány első heteiben az új szerződések átlagosan „kevesebb mint 33 ezer forintos” szintje a régi kötvények éves díjához mérten több mint 18 ezer forintos átlagos spórolást eredményezett – vagyis aki körülnézett a piacon, érdemben csökkenthette a költségeit.

 

Közben a magyar autópark idősödik és bővül: a KSH adatai szerint a személygépkocsi-állomány átlagéletkora 2023-ban meghaladta a 16 évet, a darabszám pedig 2024 végéhez közelítve mintegy 4,3 millió jármű környékén mozgott – ez is magyarázza, miért dominálnak a kampányban az idősebb autók alacsonyabb díjai.

 

Mire érdemes figyelni?

 

  • Díjértesítő és határidők: a biztosítók évforduló előtt küldenek értesítőt; a felmondás határidejét és a kockázat megszűnésének napját pontosan be kell tartani. (A tarifák összehasonlítását segíti a MABISZ Díjnavigátora.)
  • Bónusz megőrzése: kármentes vezetés esetén érdemes a bónuszt védeni; károkozásnál a pótdíj több évre megemelheti a díjat.

Hajrá Magyarország Hajrá Magyarok Kft.